Vliegen met longontsteking

Het is de op een na meest voorkomende infectieziekte ter wereld na diarreeziekten: pneunomie of longontsteking.  In klinieken en ziekenhuizen komt de longontsteking nog vaker voor dan een beroerte of een hartaanval.

Maar wat is een longontsteking eigenlijk?

De naam van de ziekte zegt al waarom het gaat: het is een ontsteking van het longweefsel, ofwel unilateraal (slechts één long) ofwel bilateraal (beide longen). Eigenlijk heeft de mens twee longen, want beide longen functioneren onafhankelijk van elkaar. Beide longen worden echter van zuurstof voorzien door ademhaling via slechts één luchtpijp. Deze luchtpijp vormt eveneens een toegang voor bacteriën en virussen, met als mogelijk gevolg een longontsteking.

Vaak zijn bij een longontsteking bacteriën een belangrijke boosdoener. Dit geldt vooral voor de zogenaamde pneumokokken, die ongeveer de helft van alle longinfecties veroorzaken. Virussen, waartoe ook het actuele coronavirus behoort, spelen slechts in 25% van alle gevallen een rol bij het ontstaan van een longontsteking. Vrijwel altijd zijn bacteriën, vaak in combinatie met virussen zoals het griepvirus, de oorzaak voor een ernstige infectie.

De ontstoken delen van het longweefsel kunnen niet meer goed de zuurstof uit de ademhaling opnemen en aan de rode bloedcellen doorgegeven om de inwendige organen van zuurstof te voorzien. De zuurstofsaturatie in het bloed daalt, wat bijzonder grote gevolgen heeft in een vliegtuig.

Waarom is vliegen met longontsteking een probleem?

Als we in een vliegtuig op zo’n 10.000 m hoogte bij een reissnelheid van bijna 1.000 km/uur onze bestemming naderen, bevinden we ons in een kunstmatige atmosfeer. Een modern passagiersvliegtuig is een vliegende drukcabine, die met zuurstof verrijkt wordt. De atmosfeer in de drukcabine verschilt echter van datgene, wat de meeste mensen gewend zijn die normaliter op een zeeniveau van 0 m tot misschien 800 m boven de zeespiegel leven. In dit bereik, waar ongeveer 95% van de mensheid leeft, ligt de luchtdruk tussen 1013 hPa (Hektopascal) en 914 hPa.

Deze luchtdruk zorgt ervoor dat de mens via de longen zoveel zuurstof kan opnemen dat een toevoer van 100% gewaarborgd is. Hoe hoger de mens opstijgt, des te geringer wordt de luchtdruk. Het wordt dan ook moeilijker voor het hart en de longen om voldoende zuurstof uit de lucht op te nemen. De luchtdruk komt namelijk niet met het gebruikelijke niveau overeen. Mensen kunnen weliswaar hun lichaam trainen om zich aan te passen aan een lage luchtdruk. Zo beklom Reinhold Messner de Mount Everest, met 8.848 m de hoogste berg ter wereld, zonder zuurstofapparatuur. Normale reizigers beschikken echter over het algemeen niet over deze vaardigheid.

In een passagiersvliegtuig komt de luchtdruk overeen met een hoogte van slechts 2.500 m. De luchtdruk bedraagt hier nog slechts 735 hPa. Dit betekent voor de meeste mensen dat de zuurstofverzadiging in hun bloed tot ongeveer 90% daalt. Dit is voor gezonde personen geen probleem, vooral omdat tijdens het zitten het zuurstofverbruik vrij gering is. De bemanning van het vliegtuig op zijn beurt is er aan gewend.

Voor een persoon met een longontsteking betekent dit echter, dat de door de ziekte al gedaalde zuurstofsaturatie naar een kritiek niveau onder de 90% daalt. Het feit dat de drukcabine in het passagiersvliegtuig niet zo gebouwd is dat er een luchtdruk van 0 tot 800 m heerst, hangt samen met het gewicht. Om de binnendruk zo sterk te kunnen verhogen, zou de buitenkant van het vliegtuig massiever gebouwd moeten worden. Dit zou ten koste gaan van het startgewicht en natuurlijk ook van het brandstofverbruik. Er is echter een goede oplossing die het vliegen met een longontsteking of de repatriëring vanuit het buitenland door de lucht tóch mogelijk maakt.

Vliegen met een longontsteking via een Sea Level Vlucht

Wie in het buitenland tijdens de vakantie of een tijdens een zakenreis een longontsteking oploopt, wordt meestal door de behandelende artsen niet als fit genoeg om te vliegen beschouwd. Dit betekent dat de infectie in het land van verblijf zo ver moet genezen, dat de patiënt weer kan vliegen. Hieraan kunnen ook nadelen verbonden zijn. Een longontsteking is een ernstige ziekte waarvoor een zeer intensieve behandeling vereist is. Deze behandeling kan niet in elk land op hetzelfde hoge niveau gegarandeerd worden. Enerzijds bestaat er dus het risico van een zuurstoftekort tijdens de terugvlucht, anderzijds is er het risico van ontoereikende medische zorg op de plaats van verblijf.

De uitweg uit dit dilemma is een zogenaamde Sea Level Vlucht. Ook hier beschrijft de naam waarom het gaat, maar dan eerder in figuurlijke zin. Bij deze bijzondere vorm van een vliegreis wordt een speciaal ambulancevliegtuig ingezet, dat over een drukcabine beschikt. Hiermee kan ook op een vlieghoogte van 9.000 m een luchtdruk die overeenkomt met zeeniveau gecreëerd worden.

Hoewel er ook in een ambulancevliegtuig met een speciale drukcabine met name bij het opstijgen en dalen schommelingen in de luchtdruk optreden, kunnen deze voor de patiënt door extra toediening van zuurstof gecompenseerd worden. Wij van de Ambulancevlucht Centrale zijn gespecialiseerd in de organisatie en de voorbereiding van ambulancevluchten met Sea Level drukcabines om patiënten met longontsteking snel en veilig naar huis te brengen.

Wat kost een dergelijke Sea Level Vlucht?

Gezondheid is het kostbaarste goed dat wij bezitten en is dus eigenlijk onbetaalbaar. Niettemin tellen in de eerste plaats de kosten, die bij een Sea Level Vlucht uit meerdere factoren bestaan. Waar bevindt zich bijvoorbeeld de patiënt die met een Sea Level Vlucht naar Nederland gebracht moet worden? Uit deze vraag blijkt ten eerste, wat geregeld moet worden om de patiënt naar het dichtstbijzijnde geschikte vliegveld te brengen en ten tweede, welk type voertuig ingezet wordt.

Het type vliegtuig hangt ook af van de medische zorg die de patiënt tijdens de vlucht nodig heeft. Zelfs het soort zorg dat normaliter alleen op intensive care wordt geboden is mogelijk, inclusief hiervoor speciaal opgeleide vluchtartsen. Uiteindelijk gaat er het op de plaats van bestemming in Nederland om, het ziekentransport van het vliegveld naar het ziekenhuis optimaal te laten verlopen. Indien de gezondheidstoestand van de zieke dit vereist, wordt er zelfs een helikopter ingezet. Zoals u ziet, kunnen dergelijke complexe eisen wat de prijs betreft niet met een algemeen tarief worden aangegeven. Er is een individuele calculatie nodig. Wij van de Ambulancevlucht Centrale zorgen dankzij onze ervaring en ons grote netwerk ervoor, dat de kosten voor het ziekenvervoer niet de pan uit rijzen.

Vliegen met longontsteking: wanneer dekt de verzekering de kosten?

De repatriëring van personen die in het buitenland een longontsteking oplopen, wordt niet standaard vergoed door de ziektekostenverzekeraar. Er bestaat echter de mogelijkheid om via een reisverzekering met repatriëringsoptie zowel de kosten voor het verblijf in het ziekenhuis als de kosten voor de repatriëring door de desbetreffende verzekeraar te laten vergoeden.

De verzekeraar controleert echter zeer zorgvuldig, of een repatriëring werkelijk noodzakelijk is. Voor de verzekerde kunnen er hier vervelende verrassingen optreden. Sommige verzekeraars hebben in hun algemene voorwaarden een addertje onder het gras ingebouwd, dat ze in staat stelt om zelfs bij ernstige ziektes de vergoeding van kosten voor een repatriëring te weigeren. Dit addertje onder het gras bestaat uit de woorden: “medisch noodzakelijk”. Deze formulering is juridisch gezien een grijs gebied. Indien er echter in de polis “medisch zinvol” staat, kan de verzekeraar de overname van de kosten van een door een arts aanbevolen repatriëring niet afwijzen.

Met ons, de Ambulancevlucht Centrale, bent u wat de organisatie van de repatriëring betreft bij de juiste partner aanbeland. Met onze vakkennis en de jarenlange ervaring dankzij honderden transporten uit alle hoeken van de wereld zorgen we ervoor dat u of uw familieleden met een longontsteking veilig vanuit het buitenland naar Nederland, van ziekenhuis naar ziekenhuis, van bed naar bed, getransporteerd wordt.

Neem contact met ons op

Wij staan dagelijks 24 uur per dag voor u klaar en geven u graag en kosteloos advies. Op verzoek berekenen wij de kosten van uw repatriëring zonder verplichting. Neem contact met ons op:

Terug naar het overzicht