Vliegen met een klaplong (pneumothorax)

Bij een klaplong (pneumothorax) dringt er lucht in de zogenaamde pleuraholte tussen de long en de borstwand. Deze lucht belemmert de uitzetting van een long resp. beide longen en dus ook de ademhaling. Een zware klaplong kan levensbedreigend zijn en wordt vaak veroorzaakt door verwondingen van de borstkas - bijvoorbeeld na een auto-ongeluk.

Pneumothorax

De drukverschillen waarmee het lichaam wordt geconfronteerd tijdens de vlucht, kunnen een negatief effect hebben op een klaplong. Daarom komen vaak vragen op, of vliegen met een klaplong überhaupt zonder risico’s mogelijk is. Wij leggen uit hoe de problemen ontstaan en onder welke omstandigheden een vlucht mogelijk is. Maar het goede nieuws eerst: onder de juiste omstandigheden is vliegen met een klaplong inderdaad mogelijk.

Lijnvlucht met een klaplong?

In een vliegtuig op kruishoogte is de luchtdruk vergelijkbaar met die op een bergtop van 2.400 meter. Dit significante verschil met het niveau op de grond kan ervoor zorgen dat de ingesloten lucht in de pleuraholte uitzet en een bestaande pneumothorax verergert. Daarom worden lijnvluchten met een acute pneumothorax over het algemeen afgeraden.

De adviezen over wanneer de patiënt na een succesvolle behandeling weer een lijnvlucht kan nehmen, lopen uiteen. In zijn richtlijn van 2003 beveelt de Aerospace Medical Association Medical Guidelines Task Force aan, dat passagiers pas twee tot drie weken na een succesvolle behandeling van een klaplong aan boord van een lijnvliegtuig mogen gaan.

In 2011 adviseerde een Britse onderzoeksgroep een wachttijd van minstens een week na de succesvolle behandeling van een klaplong. Als een verwonding de oorzaak van de klaplong was, pleitten de onderzoekers voor een wachttijd van twee weken.

Ambulancevlucht met een klaplong

Terwijl een lijnvlucht met een acute of net behandelde klaplong dus onmogelijk is, kan de patiënt daarentegen wel in een ambulancevliegtuig worden vervoerd. Een dergelijk ambulancevliegtuig wordt meestal uitsluitend voor één patiënt ter beschikking gesteld. Aan boord zorgt een ervaren vluchtarts met zijn team voor de medische veiligheid. De medische apparatuur van het ambulancevliegtuig komt ongeveer overeen met de apparatuur van een moderne intensive care unit, zodat de patiënt optimaal verzorgd kan worden.

De doorslaggevende reden dat een ambulancevlucht met een klaplong mogelijk is, is echter de patiëntvriendelijke drukaanpassingsmogelijkheid. Een ambulancevliegtuig kan de cabinedruk door een verminderde vlieghoogte in combinatie met technische maatregelen zo reguleren, dat er geen verschil bestaat met de druk op het grondniveau. Met deze zogenaamde Sea-Level-Vlucht wordt de ingesloten lucht in de pleuraholte niet beïnvloedt en maakt een vlucht onder deze omstandigheden de klaplong niet erger.

Veilige retourvlucht bij een klaplong tijdens de vakantie

Wie thuis in het eigen land een klaplong heeft opgelopen, zal geplande reizen vermoedelijk uitstellen om zich volledig te kunnen concentreren op de genezing. De situatie is echter anders als de patiënt tijdens de vakantie een klaplong heeft opgelopen. Indien er acute maatregelen nodig zijn om de patiënt te stabiliseren, moeten deze vanzelfsprekend in het land van verblijf worden uitgevoerd. Voor de voortzetting van de behandeling en het verdere herstel willen veel patiënten echter snel weer naar huis getransporteerd worden. Ze verwachten hier betere medische voorwaarden, een probleemloze communicatie met het ziekenhuispersoneel in de moedertaal en de steun van familie en vrienden.

Als de patiënt niet wil wachten tot een lijnvlucht medisch verantwoord is, is een repatriëring met een ambulancevliegtuig de enige optie.  Dit is meestal dezelfde of de volgende dag gereed voor vertrek en maakt een veilig patiëntentransport mogelijk. Een ambulancevliegtuig is bovendien aanzienlijk kleiner dan een lijnvliegtuig en daarom niet aangewezen op de grote luchthavens. Zo kan het ook de regionale luchthavens in de buurt van de patiënt gebruiken en wordt de duur van het stressvolle transport over de weg aanzienlijk verkort.

Betaalt de verzekering de retourvlucht?

De reisverzekering is verantwoordelijk voor de vergoeding van een ambulancevlucht. Degenen die niet over een passende verzekering beschikken, moeten de kosten zelf dragen. Maar zelfs met een reisverzekering kan een dekking van de kosten niet gegarandeerd worden. De verzekeraar controleert in elk afzonderlijk geval of de klaplong ook op de verblijfsplaats behandeld kan worden.

  • Indien de patiënt niet ter plaatse adequaat kan worden behandeld, is een retourvlucht medisch gezien noodzakelijk. In dergelijke gevallen vergoedt de reisverzekering de kosten.
  • Een behandeling in het land van verblijf is in principe mogelijk, maar een behandeling thuis belooft betere resultaten? Dan is er sprake van een medisch zinvolle repatriëring. Sommige verzekeringen dekken ook in dit geval de kosten. Hier is het de moeite waard, om de verzekeringspolis goed door te nemen.
  • De verzekering dekt de kosten van een repatriëring niet, indien er noch sprake is van een medisch noodzakelijk geval, noch van een medisch zinvol geval.

Wat kost een retourvlucht in een ambulancevliegtuig?

Als de kosten van een ambulancevlucht niet door de verzekering worden vergoed, moeten ze privé worden betaald. In dit geval maken we graag een individuele, vrijblijvende offerte voor u. We houden hierbij rekening met de vliegafstand en het gewenste aantal begeleiders. Bovendien beïnvloedt de urgentie van het verzoek de prijs. Bij verzoek op korte termijn zou het mogelijk kunnen zijn, dat een ambulancevliegtuig voor de klaplong-patiënt moet worden ingezet dat zich niet in de buurt bevindt. Hierdoor moet er dan een langere - en dus duurdere - positioneringsvlucht worden uitgevoerd.

In de beste handen bij de Ambulancevlucht Centrale

Bij de Ambulancevlucht Centrale bevindt u zich in goede handen, wanneer u of een familielid een repatriëring in geval van een klaplong nodig heeft. Ons ervaren team zal u al tijdens de voorbereiding van de vlucht zo veel mogelijk ontlasten. Wij kunnen met de artsen ter plaatse in vrijwel alle gevallen in de moedertaal communiceren en zo taalbarrières overwinnen. Onze ambulancevliegtuigen kunnen overal ter wereld snel startklaar worden gemaakt, zodat de klaplong-patiënt zonder onnodige vertragingen zijn terugvlucht kan starten.

Rund um die Uhr für Sie da

Dankzij onze bed-tot-bed’ service kunnen wij u een patiëntentransfer van A tot Z aanbieden. Wij halen de patiënt met een ambulance op van de verblijfplaats en brengen hem op tijd naar de luchthaven. Ook na de landing in het thuisland staat een ambulance of ziekenwagen klaar om de patiënt veilig naar het bestemmingsziekenhuis te brengen. Natuurlijk worden alle transporten over de weg begeleid door medisch personeel. Door alle afhaal- en overdrachttijden te coördineren, kunnen wij onnodige vertragingen voorkomen. Zo transporteren wij ook klaplong-patiënten snel, veilig en betrouwbaar.

U hebt nog vragen?

Als u nog vragen heeft over ambulancevluchten en de organisatie ervan, raden wij u aan een kijkje te nemen in onze FAQ

Neem contact met ons op

Wij zijn uw ervaren contactpersoon voor de repatriëring  van pneumothorax-patiënten. Ons team staat elke dag de klok rond voor u klaar met gratis advies. Neem contact met ons op:

Terug naar het overzicht