Medisch zinvolle repatriëring: verzekeringsdekking?

Leestijd: 2 minuten

Veel mensen gaan met een goed geweten op naar hun zomer- of skivakantie: ze hebben een aanvullende ziektekostenverzekering met repatriëringsdekking afgesloten en denken daardoor ook goed voorbereid te zijn op een eventuele noodsituatie. Maar vaak maken verzekeringen in de praktijk een onderscheid tussen medisch zinvolle en medisch noodzakelijke repatriëring en vergoeden ze uitsluitend de kosten voor de medisch noodzakelijke gevallen. Wat het verschil uitmaakt en hoe u in beide gevallen veilig naar huis komt, leggen wij u graag uit.

Of de kosten van een repatriëring worden vergoed, beslist de verzekering altijd per individueel geval. Daarbij maken de verzekeringen subtiel onderscheid en gebruiken rekbare begrippen zoals “medisch zinvol” en “medisch noodzakelijk”.

Medisch zinvolle repatriëring

Somige verzekeringsmaatschappijen verklaren in hun statuten, dat ze ook “medisch zinvolle” repatriëringen dekken. Medisch zinvol is een repatriëring, wanneer de patiënt transportabel is en het perspectief op betere behandelingsresultaten in het thuisland bestaat en ook sociale argumenten zoals de nabijheid van de familie voor een repatriëring spreken. Een lokale behandeling zou echter in principe evenzeer mogelijk zijn. Daarom nemen de meeste verzekeringen de kosten voor medisch zinvolle repatriëringen niet over.

Medisch noodzakelijke repatriëringen

De meeste verzekeringen vergoeden de kosten uitsluitend bij “medisch noodzakelijk en door een arts aangevraagde” repatriëringen. Als medisch noodzakelijk wordt een ziekentransport geacht, als een patiënt ter plaatse niet adequaat kan worden behandeld – bij voorbeeld als een belangrijke operatie ter plaatse niet uitvoerbaar is. In deze gevallen worden de kosten voor de repatriëring normaal vergoed, wanneer de behandelende artsen de transporteerbaarheid van de patiënt schriftelijk certificeren.

Wanneer draagt de verzekering de kosten voor een repatriëring niet?

In de praktijk is er vaak een groot grijs gebied tussen een medisch verstandige en een medisch noodzakelijke repatriëring. Dat geldt bijvoorbeeld, wanneer de patiënt in het buitenland wel behandeld kan worden, maar een medische verzorging in het thuisland beter en veelbelovender is. In dergelijke gevallen beweren veel verzekeringsmaatschappijen dat levensondersteunende behandeling ter plaatse mogelijk is en dat repatriëring hierdoor onnodig zou zijn. Het uitzicht op een betere behandeling thuis en de wens van de patiënt, dicht bij zijn familie te zijn, wordt door de verzekeringen vaak niet in aanmerking genomen.

Wij vliegen de patiënt ook zonder dekking van de verzekering.

Patiënten c.q. familieleden, wiens repatriëring door de verzekering wordt afgewezen, staan dan voor een groot probleem. Ze wensen de verdere behandeling in een kliniek in het thuisland en stranden op de bureaucratie van de verzekeringen. Bovendien kan de beslissing van de verzekering gewoon veel te lang duren, terwijl een snelle repatriëring bij medische noodgevallen beslissing over leven en dood kan nemen.

In deze gevallen helpen wij op korte termijn, onbureaucratisch en betrouwbaar over de gehele wereld. Via onze 24-uurs noodhulp kunt u zich op elk moment gratis en vrijblijvend laten adviseren. Graag maken wij ook voor u schriftelijk een offerte voor uw repatriëring en organiseren wij voor u op korte termijn ambulancevluchten en grondtransporten alsmede de voor de vlucht noodzakelijke documenten. U hoeft zich verder nergens meer zorgen over te maken en u wordt na de repatriëring in de kliniek van uw keuze behandeld.

Afloop van een medisch zinvolle repatriëring

Afhankelijk van de toestand van de patiënt wordt bij een medisch zinvol ziekentransport meestal een ambulancevliegtuig ingezet. Dit vliegtuig heeft alle medisch noodzakelijke apparatuur aan boord, om de patiënt onderweg optimaal te verzorgen. Iedere ambulancevlucht wordt begeleid door medisch vakpersoneel, dat in geval van nood direct ingrijpt. Stabiele patiënten kunnen ook in een lijnvliegtuig getransporteerd worden. In de cabine wordt dan een apart gedeelte voor de patiënt ingericht, dat optisch van de andere passagiers is gescheiden. Ook in dit geval reist er een arts mee, die de patiënt gedurende de repatriëring verzorgt.

Heeft u nog vragen?

Wilt u meer informatie over de organisatie van repatriëringen in het vliegtuig? Veel nuttige informatie hebben wij voor u in onze FAQ verzameld.

Neem contact met ons op

Voor een kosteloos advies of een vrijblijvende offerte voor uw repatriëring in het vliegtuig kunt u ons dagelijks 24 uur per dag bereiken.

Neem contact met ons op